torsdag den 25. februar 2010

Ferie: Den ultimative stress-buster... Eller hvad?

Jeg har været på ferie! Den seneste uge har jeg ligget på en vidunderlig strand på Tenerife og nydt alt fra solskin og orkan til pølse-turister og "Rolex" sælgere. I får lige lidt stemningsbilleder


Den vidunderlige kyst (og solskin)


Den smukke bevoksning (og solskin)


Og den spændende natur

Det har været en fantastisk uge! Og for mit vedkommende har det også hjulpet til at komme helt ned på jorden efter specialestresset. Men de første dage må jeg indrømme at ferien faktisk ikke gjorde helt så meget for at forhindre stress som jeg havde håbet. Det var som om min e-mail mani var vendt tilbage, og jeg kunne slet ikke slippe min telefon - for tænk hvis der var nogle derhjemme der havde brug for mig! Og hvorfor havde jeg det sådan? Fordi jeg var en klovn og ikke havde sat auto-reply på, og derfor ikke kunne slippe mailen helt. Så lesson learnt - glem ALDRIG at sætte auto-reply på når du tager på ferie! 

De sidste par dage på ferien kunne jeg for alvor slappe af. Det var vidunderligt at ligge på stranden, læse bøger og bare hygge mig. Har faktisk læst 5 bøger på denne her ferie! Bøger er min get-away fra virkelighedens hektiske tempo, og gerne nogle useriøse, lav-litterære af slagsen når jeg virkelig skal slappe af - skønt!

Så alt i alt har jeg lært - ikke kun af denne ferie, men af mange tidligere også - at for at ferien virkelig skal hjælpe med at forhindre stress, bliver jeg nødt til at have sørget for at jeg ingen forpligtelser har herhjemme imens, og at der ikke er nogen tvivl om at jeg holder fri. Det der med liiige at få svaret på en mail eller sidde på stranden og lige få læst det sidste kapitel til forelæsningen endnu engang fungerer bare ikke hvis man har tendens til stress. Men det hjælper heller ikke hvis man hele tiden tænker på alle de ting man burde gøre, så derfor hjælper det i hvert fald mig at få lavet en plan god tid i forvejen for en ferie, og få afsluttet alting inden jeg tager afsted. Og så ellers acceptere at man som studerende altid er bagud... 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar