torsdag den 15. april 2010

Er du til stede i nuet?

Jeg faldt over en artikel af Elisha Goldstein der hedder "10 ways to bring meaning into your life". Den handler om, hvordan livet falder som sand mellem fingrene på os, når vi har for travlt og hele tiden tænker på alt det vi skal nå. Elisha beskriver 10 ting der kan hjælpe os til at få mere mening i livet, og nedsætte stress. Du kan finde artiklen HER, men de 10 ting er:


1. For five minutes: Whatever you are doing, just do it slightly slower. 
Jeg kan virkelig anbefale det her! Du når næsten med garanti mere når du gør tingene lidt langsommere, fordi du ikke skal dreje rundt om dig selv ti gange og glemme halvdelen af hvad du skal huske. Derudover garanterer det mere nærvær i det du laver, hvilket gør at du faktisk er skarpere. 


2. Take five minutes at lunch to notice what you're eating. 
Kan du huske hvad du spiste til aftensmad igår? Alle elementer og hvordan det smagte? Igen handler det om nærvær og at nyde enhver oplevelse i dit liv. 


3. Take three minutes to just sit and notice your breath. 
Evigt vigtigt


4. Wash the dishes. If you're not used to doing dishes, there will be many benefits to this one. As you begin to wash the dishes, notice the texture of the plate and the warmth of the water on your hands. Inhale and notice if there is any scent. Listen to hear the rush of the water or any other sounds that are happening around you. Not only will you be able to practice being in the moment, but many of your family and friends will be thrilled with you.
Nærvær i hverdagen - skønt! 




5. Take a bath or shower. Preferably a bath if you have one, but even with a shower, you can take your moment in the shower or bath to feel the warmth of the water or feel how your body is immersed in the water. How does your skin feel? Do you notice any smells? Is your hair wet? Just be in the moment and notice all your senses ... breathe.
Hvor tit tænker du på hvad du skal nå, mens du står i badet? Prøv at nyde bare at være der...
6. Make love slightly slower for a few moments.
Det her er en udfordring for mig, fordi jeg engang imellem har svært ved at være i nuet i en så sårbar situation. Der skal helt sikkert flere nærværsøvelser til!
7. Smell a flower for an extra breath.
Det skal jeg huske at jeg ALTID har tid til. 
8. Be silly. I'm serious;).
Også en udfordring for mig. 
9. Write a letter to someone close to you ... telling them how much you appreciate them.
Det er en fantastisk måde at få åbnet op for følelserne på. Og tænk på hvilken glæde det bringer!
10. Remind yourself that you are a miracle.
Denne her behøver ingen yderligere kommentarer. Gør det!!
Jeg kan virkelig godt lide at blive mindet om de her ting. Jeg har mange gange læst sådan en artikel og tænkt "Jaja... Det er fint nok, jeg ved godt alle de ting". Men jeg gjorde dem faktisk ikke. Jeg kunne hurtigt få snydt mig selv til at tro at jeg gjorde en masse for at slappe af og være til stede, uden faktisk at gøre det. Så prøv at tænk over hvor meget du rent faktisk gør. Og om du gør nok. Og hvem bestemmer så hvad nok er? Det gør du selv... Føler du at du har det godt? Er du afslappet nok? Lægger du mærke til livet omkring dig og hvordan du har det når du gør forskellige ting? Kan du være til stede i nuet? Hvis ikke du kan, så er det måske tid til at overveje om der skal ske nogle ændringer i dit liv. Og listen ovenfor er et godt sted at starte. 
For mit vedkommende er den største udfordring, i forhold til at undgå stress, at være i nuet. Men denne eftermiddag skal dedikeres til nuet, med en god, lang løbetur, lækker mad og en ny buket blomster til stuen. Og så tror jeg at aftenen må være computerfri (med undtagelse af et skypeopkald til USA :-) )

I read this article by Elisha Goldstein called "10 ways to bring meaning into your life", reminding me that I have to be present in the moment and notice the small things around me, in order to prevent stress. Amazing!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar