tirsdag den 13. april 2010

Stresser finanskrisen?

Når man som studerende konstant bliver mindet om, at der er finanskrise og ingen ansætter, er det så stressende? Ja lidt... Det var det i hvert fald i mit tilfælde (og er det stadig). I løbet af mit sidste år på studiet, blev der erklæret ansættelsesstop i stort set alle de virksomheder som min uddannelse umiddelbart leder ud i. Og pludselig blev det, inde i mit hoved, endnu vigtigere at få gode karakterer og komme ud og markere sig i netværket. For hvis der nærmest ikke blev ansat nogle, så ansætter de vel de bedste? Og hvis ikke jeg var den bedste, jamen så fik jeg nok ikke noget job. Så til mit i forvejen travle og allerede småstressede liv, blev føjet udsigten til at være arbejdsløs. Til de af jer der ikke har prøvet det, kan jeg godt fortælle at det i den grad stresser! Jeg blev endda færdig på studiet på 4,5 år i stedet for 5, har super gode karakterer og et fedt CV, men alligevel var der hele tiden noget der skubbede til mig og sagde "mere, bedre, mere arbejde ellers bliver du aldrig til noget".

Nu er jeg så færdiguddannet, og ligesom de fleste andre fra mit studie er jeg uden job. Først gik jeg frivilligt arbejdsløs for at komme mig over stressen fuldstændig, men jeg er nu nået dertil hvor jeg gerne vil i job, og har været det i ca. 3 uger. Og stille og roligt begynder de gamle grimme følelser at komme op til overfladen. Den lille stemme der siger, at jeg ikke er god nok hvis ikke jeg har et job imorgen. På trods af at det i gennemsnit tager 3 uger for en virksomhed at gennemgå alle ansøgningerne, til de få jobs til har penge til at oprette. Meget fjollet og forfærdeligt at tænke sådan, da det skaber stressende tanker og adfærd. Heldigvis ved jeg så meget om mig selv og mine kompetencer, at jeg ikke lader mig slå ud lige med det samme, men det er stadig hårdt. Heldigvis har jeg frivillige små-opgaver at tage mig til, så jeg ikke føler mig helt uden job.

Der snakkes så meget om at studerende skal igennem uddannelsessystemet hurtigst muligt. Men burde man ikke, her i finanskrisetider hvor der ikke er nogle jobs at få, melde ud fra regeringens side, at det lige nu er helt fint at blive på studiet lidt længere? Set med helt kyniske øjne, er det trods alt billigere at have folk på SU end på dagpenge. Og mindre stressende for de studerende...

Does the financial crisis contribute to students feeling more stressed out? Yes it does... At least in my case. I found that with all the talk about no one being able to get a job, I had to be the best and smartest student with the most impressive resume. And even though it might be true that companies strive to hire the best possible employees, you can never know exactly what they're going for. In Denmark the focus from our government is getting people through the educational system as fast as possible. But seeing as there are no jobs to get once you finish your education, perhaps the government should change their communication a bit, to say that it is perfectly fine to stay in school for a bit longer, as long as this crisis is underway. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar