lørdag den 27. februar 2010

Adskille arbejde og fritid

Når man er studerende foregår rigtig meget af ens arbejde ofte hjemme. Der skal læses, regnes opgaver og skrives rapporter, og for mit vedkommende var det svært at skelne mellem hvornår der var arbejdstid og fritid - og det stresser! Som så mange andre studerende bor vi ikke på vanvittigt meget plads, og derfor har vi ikke et separat kontor, hvilket dels gør at vi indtil for nyligt har haft skrivebord i soveværelset. Vi har derfor enten arbejdet i soveværelset eller i stuen ved spisebordet, og jeg kunne mærke at det gjorde og gør det svært at få følelsen af fritid og afslapning i lejligheden.

Nu da manden er i USA har jeg flyttet skrivebordet ud af lejligheden og ned i et kontorfællesskab i nærheden og det fungerer rigtig fint, men når han kommer hjem skal der findes en skrivebordsløsning igen, da han skal kunne sidde hjemme med computeren. Jeg laver også stadigvæk noget arbejde derhjemme, og synes faktisk det er rigtig dejligt at være i lejligheden og arbejde. Men jeg kan mærke at der er brug for noget struktur omkring arbejdet og de ting jeg benytter, så det første af de oprydningsprojekter jeg tidligere har snakket om at skulle igang med, må være at få skabt en kontorløsning der fungerer på meget lidt plads, og uden andet end køkken, stue, soveværelse, gang og badeværelse til rådighed.

Dorthe snakkede igår omkring hjemmekontorer hvilket inspirerede mig, og Martha Stewarts desk-projects er også svært fine... Uanset hvordan det bliver, ved jeg at det skal være en løsning der kan give mig følelsen af ro og orden derhjemme, uden at blive konfronteret med arbejde hver gang jeg åbner en skuffe eller træder ind i soveværelset. Ellers ender jeg bare med stress igen...

Ingen kommentarer:

Send en kommentar