lørdag den 6. marts 2010

Forventningsafstemning

Hvad forventer du af dig selv? På dit studie, på dit arbejde, i din fritid? Skal du komme til alle forelæsninger, have læst alt og helst få 12 til eksamen? Og nå til alle festerne, torsdagsbaren og møderne i studenterforeningen? Skal du være overskudsmedarbejderen der liiige fikser de sidste mails om aftenen inden sengetid, og i øvrigt får påtaget sig at hjælpe alle andre med deres opgaver fordi "Det kan du da godt lige nå at ordne. Du har jo alligevel ikke noget at lave der fredag aften mellem 20 og 21 når alle andre ser x-faktor eller danser på bordene". Og skal du nå at træne 6 gange om ugen, fordi ellers er du overbevist om at fedtet vælter frem over buksekanten så snart du kigger på en plade chokolade? Mens du lige laver 5-retters gourmetmiddag til vennerne og vasker gulvet...

Hvis du har så vilde ambitioner for dig selv er mit gæt at du 1) ofte ikke synes du har nået alt det du gerne vil, og/eller 2) bliver småstresset over dine meter-lange lister for hver eneste dag. Men hvorfor er det at vi har alle de her ambitioner? Og passer de rent faktisk med vores egne ønsker? For mig var det noget med at jeg syntes at gulvet skulle være pinligt rent hele tiden, maden skulle smage helt fantabulous hver aften og gud nåde trøste mig hvis ikke jeg nåede til alle møderne! Men faktisk er jeg ret ligeglad med om gulvet bliver vasket hver uge... Ja der skal støvsuges, men gulvvask i soveværelset behøver måske ikke ske hver søndag. Og jeg kan faktisk ret godt lide spaghetti med kødsauce. Så hvorfor skulle det være så fancy og spændende hver aften? Jeg ved det faktisk ikke... Noget med andre menneskers opfattelse af mig, og min trang til at virke perfekt udadtil tror jeg.

Men nu står den på forventningsafstemning! Og jeg kan anbefale dig at gøre det samme. Sæt dig ned og få skrevet ned hvad du egentlig forventer af dig selv på de her områder af dit liv. Og spørg hele tiden dig selv om det nu er rigtigt det du skal til at skrive... Så snart det er skrevet ned, er det som at få et fripas serveret, og pludselig er det meget mere ok ikke at have gjort rent. For det betyder jo ikke noget for dig!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar